Zo klim je uit een dipje – 5 tips

Niet de hele dag in bed blijven

Zit je de laatste tijd niet zo lekker in je flow? Pak de positieve draad dan weer op en klim stap voor stap uit je dipje.

Je leven is niet altijd optimaal

Het overkomt je gewoon. Het ene moment loopt alles lekker. Je voelt je goed, je bent lekker aan het werk, er lijkt balans te zijn. En dan, een week later, is de balans verdwenen.

Een druk project, een verkoudheid, een ruzie op je werk of gewoon te veel hooi op je vork genomen. Je bent je flow kwijt, je voelt je niet meer zo fantastisch.

Het leven kent zijn natuurlijke eb en vloed. Soms voel je je geweldig. En soms is het meh. Wil je niet in je dipje rond blijven hangen? Hieronder vind je een paar tips om de opwaartse spiraal weer op te pakken.

1. Weet dat het tijdelijk is

Zodra je minder goed in je vel zit wordt je leven minder leuk. Je hebt ineens niet meer zoveel zin om uit bed te komen, of je ziet op tegen je werk of sociale verplichtingen.

Herinner jezelf eraan dat dit gevoel tijdelijk is. Dat is belangrijk, omdat het tijdens je dip voelt alsof je leven nooit meer leuk gaat worden. Dat wordt het wel.

Binnenkort zul je weer lekkerder in je vel zitten. Wat je nu meemaakt is simpelweg een dipje in, voor de rest, leuk leven.

2. Ruim de rommel op

Dipjes ontstaan vaak wanneer je het gevoel hebt dat je de controle over je leven verloren bent. Dan heb je geen overzicht meer en wordt het leven een beetje overweldigd.

Wil je weer lekkerder in je vel komen? Ruim dan die rommel op, zodat je weer overzicht krijgt.

  • Schrijf op welke projecten er op dit moment spelen in je leven, en schrap de projecten die niet belangrijk zijn of nog even kunnen wachten.
  • Ruim je leefomgeving op. Zorg ervoor dat het lekker schoon en geordend is.
  • Ruim je digitale leefomgeving op. Niets is zo lekker als een lege mailbox.
  • Werk de post weg, betaal rekeningen, doe die kleine klusjes in en rond het huis die nog op je liggen te wachten.

Door af te rekenen met de rommel die je naar beneden trekt krijg je het overzicht terug. En dit overzicht geeft je een gevoel van controle, en dat voelt fijn.

3. Zorg voor je lichaam

Heb je een drukke periode achter de rug? Veel mensen kiezen er dan voor om hun lichaam een beetje te verwaarlozen. Te weinig slaap, te veel gemaksvoedsel en nu het dipje is ingezet wordt er getroost met vet of suikerrijk eten.

Je lichaam heeft een buffer. Het weet je gaande te houden, zelfs als het tijdelijk wordt ’verwaarloosd’. Maar weet dat je je op koffie en pizza’s niet optimaal zult voelen.

  • Pak je moeheid aan. Neem de tijd om tot rust te komen en lekker te slapen.
  • Pak je goede eetpatroon weer op. Veel groente, hele granen, meer fruit en minder vlees, zuivel en eieren.
  • Breng stimulerende middelen in toom. Pak een paar alcoholvrije dagen en minder in de koffie. Kies liever voor groene thee of kruidenthee.
  • Doe wat oefeningen om je lichaam te stretchen. Zoek bijvoorbeeld een yoga workout op YouTube.
  • Ga sporten.
  • Ga een lekker dagje naar de sauna.

Door je lichaam de rust en de brandstof te geven die het nodig heeft, bouw je al snel meer energie op.

4. Pak je goede gewoontes op

Je wordt wat je vaak doet. Het zijn onze goede gewoontes die ons in de positieve flow houden. Als je deze gewoontes verwaarloosd, gaat het vaak al snel bergafwaarts.

Bekijk eens welke gewoontes jou in een goede stemming houden, en pak ze weer op. Dit zijn enkele gewoontes die mijn leven op de rails houden:

  • Elke dag schrijven. Dit houdt me in de creatieve flow, en het geeft me een kalm gevoel omdat ik lekker vooruit werk.
  • Dagelijks mediteren. Een goede gewoonte die zich op allerlei kleine manieren uit in het dagelijks leven (zoals betere concentratie en meer ontspannen, liefdevolle houding).
  • Gezond ontbijten. Ik ga meestal voor overnight oats met plantaardige melk en vers fruit.
  • Regelmatig ’back to zero’ gaan. Ik heb een checklist in mijn todo programma die me helpt werken richting het ’rustige nulpunt’. Hierin staan dingen als mail wegwerken, social media berichtjes beantwoorden, mijn taken ordenen etc.
  • Een weekly review doen. Een keer per week zitten om de week door te nemen en hem te plannen. Dit zorgt ervoor dat de rest van de week beter loopt.

Welke gewoontes geven jou een goed gevoel? Heb je ze onlangs laten verslappen omdat je het druk had of weinig zin had? Pak deze gewoontes dan weer op. Ze vormen jouw basis voor een leuk leven.

5. Ga spelen

Wil je snel uit je dipje komen? Ga dan iets leuks doen met een paar vrienden. En dan liefst iets actiefs, iets speels.

Waarom? Omdat je door te spelen je leven direct leuker maakt. Een avondje ’hints’, waarbij je onder de tafel ligt van het lachen, doet soms meer voor je dan een avond serieus kletsen over al je problemen.

Je hoeft het leven niet altijd serieus te nemen. Door meer te spelen verminder je stress, raak je meer ontspannen en word je positiever. Het helpt je daadwerkelijk ’op te laden’.

Dus zoek een vriend of vriendin (of een groep) en ga iets leuks doen samen!

Met dank aan onze bron: SoChicken.nl

VoorkomenIsBeterDanGenezen.com

THE-WEBSHOP.COM Uw webshop voor alles!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s